Wat levert nazorg de uitvaartonderneming op?
Zal ik een bijeenkomst organiseren voor nabestaanden?
Zal ik informatiemateriaal en boekjes aanbieden aan de nabestaanden?
Het kost me alleen maar tijd en geld…
Zijn deze verzuchtingen u als uitvaartondernemer bekend? Het zou kunnen. Toch is het ook goed eens stil te staan bij wat investeringen in nazorg u kunnen opleveren.
Vertrouwen in de onderneming
Goede nazorg begint bij een goede uitvaart. In korte tijd kan er een intensieve band ontstaan tussen de nabestaanden en de uitvaartverzorger. Een band die bijdraagt aan het vertrouwen in de uitvaartonderneming.
Nabestaanden willen verder meestal geholpen worden met de juiste begeleiding en het juiste materiaal. Dat luistert nauw. U kent waarschijnlijk allemaal de situatie(s) waarin nabestaanden, hoewel grotendeels tevreden over de uitvaart, hun beklag doen over één ding dat niet goed is gegaan.
Zorg tot (ver) na de uitvaart
Natuurlijk werkt het in het voordeel van de uitvaartonderneming als alles goed was. Zeker als de zorg die de uitvaartonderneming verleent tot (ver) ná de uitvaart strekt. Elke keer weer worden de nabestaanden herinnerd aan de goede begeleiding van de uitvaart: het versterkt het positieve gevoel over de uitvaartonderneming. Een positief gevoel dat vaak aan anderen wordt doorverteld.
Is er een betere ‘reclame’ denkbaar? Voorbeelden:
-
Het is mogelijk dat u (nazorg) boekjes geeft aan de nabestaanden. Een handleiding of gids voor de verdere afwikkeling van de nalatenschap en misschien ook een boekje over rouw. De nabestaanden voelen zich door de uitvaartonderneming ondersteund in alles wat ze tegenkomen. Een boekje over de rouw kan zelfs op het nachtkastje liggen en elke keer weer gepakt en gelezen worden. Hierdoor kan de nazorg intensief gevoeld worden door de nabestaanden.
Een kleine investering in nazorg, maar met een groot effect.
-
Wellicht organiseert u een jaarlijkse herdenkingsbijeenkomst voor nabestaanden: de ‘weduwe op leeftijd’ durft niet alleen te komen en vraagt haar buurvrouw mee. Deze buurtvrouw maakt op deze manier ook kennis met de uitvaartonderneming.
Nazorg levert de uitvaartonderneming extra klanten op…
Een te zakelijke gedachte?
Natuurlijk verzorgt u een goede uitvaart om de nabestaanden daarmee van dienst te zijn. Evenzo maakt u keuzes voor nazorg om de nabestaanden verder te helpen. Echter, dat het gevolg daarvan is dat ook andere families u weten te vinden: dat is goed voor de onderneming. In praktijk blijkt dat minstens 80% van uw nieuwe klanten een uitvaart, begeleid door uw onderneming, hebben meegemaakt of via via over u hebben gehoord. Alle goede verhalen over uw uitvaartverzorging hebben daaraan meegewerkt. De verhalen over de mooie uitvaart gecompleteerd door de nazorg.
Een voorzichtige conclusie lijkt op zijn plaats….
In de uitvaartbranche draait alles om tevreden klanten. Zij zorgen voor de continuïteit van de onderneming. Om deze reden is de mond-tot-mond reclame vaak de belangrijkste reclame. Onverwachte positieve dienstverlening van een uitvaartonderneming kan er voor zorgen dat er nog lang met sympathie over u en uw organisatie gesproken wordt. Een investering in nazorg heeft daarom meerdere gunstige kanten.